Spotmarked
Historie
Spotmarked setter pris og miljø i førersetet!
Miko Trading kan spore sin virksomhet tilbake til 1971, da et parti med appelsiner ombord i et skip som havnet på havets bunn ble omsatt i Nord-Tyskland på begynnelsen av 70-tallet. Skipet ble hevet og solgt til metallverdi, mens appelsinene ble transportert til et saftpresseri og siden solgt som juice. Handelen fascinerte gründeren Fredrik Michelsen og han tok med seg idéen om å gjenvinne skadete varepartier hjem til Norge. Miljøvern, gjenvinning og de sunne økonomiske aspektene ved konseptet ble basis for forretningsidéen til Miko Trading.
16 år senere, i 1987, ble det første utsalgsstedet «Havaristen» åpnet i lokalene til Brødrene London på Økern, og flyttet senere til Ytre Enebakk. Ønsket var å selge varene som var foredlet og restaurert direkte til sluttforbruker, samt å bedre evnen til å håndtere mindre partier på en rasjonell og miljøriktig måte. Fellesnevneren for det sterkt varierende varesortimentet på Havaristen var kraftig reduserte priser på varer som ellers ville blitt destruert. Havaristen ble raskt synonymt med den litt rare butikken der en kunne gjøre et røverkjøp på alt mulig rart.
I 2020 startet Miko Trading en ny butikk kalt Spotmarked. Denne driftes i samme ånd og med samme fokus på bærekraft og pris som Havaristen. Denne butikken ble åpnet i Gamle Ravei 321 i Larvik, og har en størrelse på 650 m². Her ble det videreført konseptet med salg av overskudd og havarerte varer, men det ble også lagt et fokus på lokale leverandører fra Larvik området. Denne butikken er nå godt etablert, og vil fortsette å tilby gode produkter til veldig gode priser.
Nesten femti år med erfaring har gitt oss en enestående kompetanse innenfor kommersialisering av skadede varepartier som ansees ukommersielle i sine opprinnelige salgskanaler/verdikjeder og som dermed ville vært kastet. Dette er en kompetanse vi er stolte av og som vi ønsker å bygge videre på i mange år fremover.